Met zoekmachine optimalisatie (SEO) kun je het aantal bezoeken naar je website uit de onbetaalde zoekresultaten en de kwaliteit van de bezoekers verhogen. De basis voor SEO is goede content.
Meer kwaliteit – de juiste bezoekers
Bij zoekmachine optimalisatie is de eerste vraag: “Wie wil je bereiken?” Het heeft bijvoorbeeld geen zin om goed gevonden te worden door mensen die op zoek zijn naar vacatures voor fysiotherapeut als je een opleiding voor fysiotherapeut aanbiedt. Bezoekers die op een verkeerde site terechtkomen gaan direct weer terug naar de zoekresultaten in Google en dat heeft een negatief effect op je posities in de zoekresultaten.
SEO begint dus met het bepalen van je doelgroep en een onderzoek naar het zoekgedrag van die doelgroep; welke termen gebruiken ze in Google, zijn er bepaalde trends in hun zoekgedrag; welke websites staan hoog in de zoekresultaten en waarom? Het resultaat is een goed zoekwoordenonderzoek met de belangrijkste onderwerpen en relevante zoekwoorden.
Meer kwantiteit – veel bezoekers
Zodra je de juiste doelgroepen weet te bereiken kun je gaan werken aan het bereiken van meer bezoekers door hogere positie in Google. Iedere positie die je stijgt levert meer bezoekers op, afhankelijk van het onderwerp kun je tientallen tot honderden en soms duizenden extra bezoekers krijgen met één pagina van je website. Hoger in Google staan levert dus altijd iets op.
Content – de basis van SEO
Om hoger in Google te komen moet je website aan een aantal voorwaarden voldoen, maar verreweg de belangrijkste SEO factor is content. Unieke, prettig leesbare teksten van goede kwaliteit zijn een harde voorwaarde om goed gevonden te worden in zoekmachines. Hoe meer concurrentie, hoe beter je teksten moeten zijn. Er zijn geen eisen aan de lengte van je teksten, als het onderwerp maar goed wordt uitgelegd en beschreven. Als je een breed of ingewikkeld onderwerp eigenlijk niet in één of twee alinea’s kunt beschijven dan moet je dat ook niet doen, anders zul je niet goed gevonden worden.
Afbeeldingen
Ook afbeeldingen vallen onder content en zijn erg belangrijk; er wordt steeds meer gezocht naar foto’s en andere soorten beeldmateriaal. Sommige websites halen wel 90% van hun bezoekers uit Google Afbeeldingen. Lees hier meer over SEO voor afbeeldingen.
Website Optimalisatie
Voor goede vindbaarheid in zoekmachines heb je uiteraard een website nodig waarin je content kunt publiceren. Het is erg belangrijk om bij het ontwerpen en bouwen van een website rekening met zoekmachines, maar vooral met de eindgebruiker, met je doelgroep. De bezoekers van je website houden van goede content, maar ook van een snelle website waarop ze gemakkelijk de juiste pagina’s kunnen vinden. Gebruiksvriendelijkheid, snelheid en conversie zijn dan belangrijke factoren die vaak worden vergeten omdat de meeste aandacht uitgaat naar design en techniek.
Zoekmachine Optimalisatie
Technische SEO
Zoekmachine Marketing
SEO specialist worden
Zoekmachine adverteren
SEO training
SEO bureau